در غم ماه كربلا![]()
جرعه ی اشك من اگر نقره و زر نمی شود
ياد تو را كه می كند كم ز گهر نمی شود
چشمه ى چشم من اگر رنگ شفق گشت چه غم
داغ حسين است بر او رنگ دگر نمی شود
بی سروسامان دلم مست شده است ای عجب
مست تو گشته زان جهت ميكده درنمی شود
باده بيار ای صبا غم ببرد ز قلب ما
دردوغمش فزون شده رام دگر نمی شود
سوخت ز درد عشق تو گوی طبيب را بيار
از غم اين روز خدا اشك خزر نمی شود؟!
رشته ى جان من ببر سينه ى آه من بدر
حك شده نام تو در آن پاك دگر نمی شود!
(شعر خودم) تقديم به ماه كربلا![]()
آمارخوان![]()
گفتم پری هی ای پری از بهر چه رنجيده ای؟!
گفتش غم دل اين چنين با من ز آن استادها:
كم داده اندندی به من نمرات آمارم چرا؟
اينها چه اند اينگونه بر كارنامه ى رخشان ما!
گفتم ببين اين نمره هاست: از ده گرفته تا به سه
يا ترك كن تحصيل را تغيير ده يا رشته را
از سالن همكف همی كف كرده بالا می رود
ابرو كشيده در هم و اعصاب خورد از نمره ها
در انتظار فرجه ای استاد كو ياری كند؟!
يا ده كند نه های او يا پاس نگرداند ورا!
تو برگزيده گشته ای گفتم به او باری دگر:
"آمار عوام الناس است!"تغيير ده اين رشته را!!
(شعر خودم
)
بازی سودوکو
سودوکو یا سادوکو مخفف عبارت ژاپنی “Suuji wa dokushin ni kagiru
” به معنی عدد های بی تکرار است و نوعی جدول اعداد است که
امروزه یکی از سرگرمی های رایج در کشورهای مختلف جهان بشمار
می آید. سودوکو فقط یکی از نامهای این بازی است. در آمريكا این بازی
به نام “number place “مشهور است. گفته می شود که این بازی
ریشه در چین باستان دارد و در قرن ۱۷ میلادی به اتریش برده شد و بعد
از آن به بقیه اروپا و آمريكا راه پیدا کرده، بعد از گذشت زمان های
طولانی در دهه ی۸۰ میلادی در مجله های تفریحی ظاهر شد. اما در
جایی دیگر نیز آمده است که نخستین جدول سودوکو را یک ریاضیدان
اروپایی در قرن هجدهم طراحی کرده است .
در سالهای گذشته این جدول کاربرد عمومی خود را برای سرگرمی پیدا
کرده و خیلی ها را به خود معتاد کرده است. این روزها سودوکو
سرگرمی بسیاری از مردم جهان شده است، کتاب های مجموعه این
جدول ها نیز در نشریات کشورهای مختلف به چاپ می رسد و بسیاری
از روزنامه های مترویی در کشور های غربی جدول سودوکو را در
صفحات سرگرمی خود گنجانده اند. میزان محبوبیت این بازی رو به
گسترش به میزانی است که نسخه های نرم افزاری این بازی برای
تلفن های همراه رواج پیدا کرده و حتی مسابقه های تلویزیونی حل
سودوکو در کوتاه ترین زمان ممکن به راه افتاده است. این بازی در
نمایشگاه بین المللی بازی و سرگرمی آلمان به عنوان محبوب ترین و
پرطرفدارترین بازی شناخته شده است و همچنین قانون بسیار ساده و روشنی دارد.
قوانین بازی:
سودوکو انواع مختلف ساده : متوسط ، دشوار و خیلی دشوار. بسته به تعداد خانه های خالی دشوارتر می شود. بازی سودوکو را از سه جنبه می توان طبقه بندی نمود. یکی از این جنبه ها مرتبط است با ساختار فیزیکی جدول و تعداد خانه های آن که حالات متفاوتی را در بر می گیرد. مورد دیگر با اعمال قوانین مختلف در بعضی از جداول گوناگون، البته بدون تغییر در قوانین پایه ای و بنیادین این بازی در ارتباط می باشد. در نهایت جنبه سوم رتبه بندی این بازی از درجه آسان تا دشوار می باشد.
نوع متداول سودوکو در واقع نوعی جدول است که از ۹ ستون عمودی و ۹ ستون افقی تشکیل شده و کل جدول هم به ۹ بخش کوچکتر تقسیم میشود.
حالا شما باید اعداد ۱ تا ۹ را در هر یک از جدول های کوچکتر بدون تکرار بنویسید، به صورتی که در هر ستون بزرگتر افقی یا عمودی هیچ عددی تکرار نشود . در واقع هم باید از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون های عمودی و افقی استفاده کنید و هم باید مراقب باشید هیچ عددی تکرار نشود و در همه مربع های ۳ ستونی کوچکتر نیز به همین ترتیب همه اعداد ۱ تا ۹ بیاید و تکرار نشود. همیشه به عنوان راهنمایی چند عدد در جدول از قبل مشخص میشود تا بقیه اعداد را شما پیدا کنید .
روش حل:
ابتدا در تمام خانه های خالی جدول، اعداد را از یک تا نه می نویسیم.
سپس به سراغ یکی از اعدادی که از قبل توسط طراح نوشته شده می رویم و تمام اعداد مشابه آن را که در عرضش (بصورت افقی )قرار گرفته اند را پاک می کنیم و سپس یک خط افقی در بالای آن عدد می کشیم که مشخص باشد.
در این مرحله همانند مرحله قبل عمل می کنیم با این اختلاف که در تمام خانه های عمودی در بالا یا پایین عدد مورد نظر اعداد مشابه را پاک می کنیم وسپس با یک خط عمودی در کنار آن عدد آن را مشخص می نماییم .
اکنون باید اعداد مشابه عدد مورد نظر را در مربع نه خانه ای متناظر، پاک کنیم وعدد را با یک دایره بر دور آن مشخص کنیم.
فقط سه مرحله قبلی را در مورد تمام اعداد از قبل نوشته شده (اعداد چاپی) تکرار کنیم و کشیدن خطهای عمودی افقی و دایره را بر آن عددها نباید فراموش کنیم که این عمل می تواند به شما نشان دهد که کدام یک از قلم افتاده است.
وقتی که تمام اعداد چاپی با هر سه علامت مشخص شد کار ما تا این مرحله تمام شده است.
در این مرحله به دنبال خانه هایی می گردیم که فقط یک عدد در آنها باقی مانده و آن اعداد را پررنگ می کنیم.
ما باید در هر ستون نیز عددی را که فقط یکبار درآن ستون آمده را پیدا کنیم که این عدد یقینا جواب همان خانه است و این عدد را هم پررنگ کنیم.
اکنون در هر مربع نه خانه ای عددی را که فقط یکبار در این نه خانه آمده است را یافته و به عنوان جواب یادداشت می کنیم.
اگر هميشه مثل گذشته بيانديشيم همواره همان چيزهايي را بدست خواهيم آورد كه قبلا داشته ايم! (فاينمن)
توبه ها كردم و در مسلك درويش شدم
واژه اي كو كه كنم وصف دل درويشم
من گنهكار نيم مصلحت انديش شدم!
اين هم اولين شعرم!![]()
يه كاغذ رو چند بار ميتوني تا كني؟!
شاید تا کنون شده باشد که در مواقعی که بیکار
هستید یا اینکه انتظار خبر مهمی را می کشید برای
سرگرم کردن خودتان کاغذی را که در اطرافتان هست
بردارید و شروع به تا کردن آن کنید و بعد از چند بار
متوجه شوید که دیگر نمی شود کاغذ را تا کرد. در این
صورت یا از تا کردن کاغذ منصرف می شوید یا آن را باز
می کنید و دوباره شروع به تا کردنش می کنید... البته
ممکن است قبل از اینکه به آن زمان برسید خبر مهم به
شما داده شود و کاغذ را به جای اولش برگردانید !!!

این مسئله را همه ما تجربه کرده ایم اما شاید هیچ کدام
از ما به طور جدی روی آن فکر نکرده باشیم.
اگر ورق را هر بار طوری تا کنید که اندازه آن نصف شود
بیش از 7 یا 8 بار نمی توانید آن را تا کنید. مهم نیست
ورق اولیه شما چقدر بزرگ باشد. شاید تا به حال این
قضیه را شنیده باشید و سعی کرده باشید که آن را
امتحان کنید و متوجه شده باشید که تا کردن کاغذ بیش
از7 یا 8 بار بسیار سخت است. آیا می توان گفت که
این اعداد یک محدودیت مستدل و عمومی برای تا کردن
کاغذ هستند؟
فرض کنید شما کاغذی را انتخاب کرده اید که دارای
پهنای w و ضخامت t است . اگر شما شروع به تا کردن
ورق از یک سمت بکنید وقتی به جایی برسید که دیگر
نتوانید کاغذ را تا کنید یک نوار باریک خواهید داشت.
با هر تا کردنی ضخامت کاغذ دو برابر می شود و پهنای
آن نصف خواهد شد. یعنی بعد از N بار تا کردن ضخامت

خواهد بود.
اگر با کاغذی به پهنای 11cm و ضخامت 0.002cm این
کار را انجام دهید بعد از 7 بار تا کردن نسبتt/w برابر 1/
6 می شود. این بدان معنیست که اندازه ضخامت از پهنا
بیشتر می شود و در نتیجه دیگر قادر به تا کردن کاغذ
نخواهید بود. اگر این کاغذ را 50 بار بزرگتر کنید شاید
بتوانید آن را تا 10 بار هم تا کنید.
اگر به صورت متناوب کاغذ را از عرض و طول تا کنید
ممکن است تعداد دفعات بیشتری بتوانید به تا کردن
کاغذ ادامه دهید. در این صورت هر بارضخامت دو برابر
می شود در صورتی که پهنا هر دو دفعه یک بار نصف
می شود.
چندین سال پیش هنگامی که بریتنی گالیوان در
دبیرستان درس می خواند با این مسئله رو به رو شد که
چگونه کاغذی زا 12 بار تا کند . او باید برای گرفتن نمره
از یکی از کلاسهایش این مسئله را حل می کرد. بعد از
آزمایش راه های مختلف او موفق شد که ورقه نازکی از
طلا را 12 بار تا کند. اما مسئله طرح شده در باره کاغذ
بود و نه طلا.
گالیوان بر روی معادله تعداد دفعاتی که می توان یک
کاغذ با اندازه معین را تا کرد کار کرد.
که در آن L کمترین درازای کاغذ، t میزان ضخامت کاغذ و
nتعداد دفعاتی است که می توان کاغذ را تا کرد. واحد t
و L باید یکسان باشد.
براي يک طول و ضخامت معين عبارت فوق بيانگر آن
است که صفحه بعد از n بار تاکردن چند برابر کوچک
شده است. با n=0 شروع می کنیم و به همین ترتیب به
رشته ای از اعداد به این صورت می رسیم:
0, 1, 4, 14, 50, 186, 714, 2794, 11050, 43946,
175274, 700074, 2798250, . . .
این به این معنی است که در تای دوازدهم 2798250
برابر مقدار کاغذی که در تای اول از دست می رود از
دست خواهد رفت.
گالیوان در کتابی با نام Historical Society of Pomona
Valley چگونگی به دست آوردن این معادله و تلاشش
برای حل مشکل را توضیح داده است. بالاخره در June
2002 گالیوان یک کاغذ بزرگ را 12 بار تا کرد.
غربین تمدنی![]()
الله دِ منه فهمی ائله بلكه بيليم هانكی زاماندی
پاپا دئيری گوزله تمدن ايچينه گيرمه آماندی!
شارع ده نئچه ژوب مينی گوردوم نه لباسدا
دار دار گئينيب باشدا كولاه بلكه پاپاغ دی!!
تللر ساری رهده توكولوپ گوزلری اوسته
پالتاری جيريخ دی اوزی دئير كی ياماخدی
بيز بيز دايانيب توه لری او آيری جوانين
شالوار ديزين اوسته بودا بير آيری كلاسدی
(سن گوزله تمدن ايچينه گيرمه ياماندی!! )
شعرخودم![]()
.jpg)
اين يه وبلاگ علمی ادبيه (شعرای خودمو توش خواهين ديد!)